وب‌نوشته‌های یک شیشه‌بر

علی مصلحی
وب‌نوشته‌های یک شیشه‌بر

روزنامه‌نگاری که کارمند بانک بوده و اکنون شیشه‌بری می‌کند

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
پیوندها

حدود یک‌سال پیش «سبزلینک» در فضای مجازی فعالیت خود را آغاز کرد. همان زمان اکثر دوستانی که هم‌دیگر را به این وب‌سایت دعوت می‌نمودند، مهم‌ترین شعارشان این بود که این سایت در آینده‌ای نزدیک یک «بالاترین» خواهد بود. اگرچه نحوه کار این وب‌سایت با اندکی تفاوت چیزی در حد «بالاترین» بود، و مهم‌ترین هدفش ــ چنان‌که از نامش پیدا بود ــ پوشش‌دادن و معرفی اخبار جنبش سبز در فضای مجازی بود؛ اما با وجود همه این ویژگی‌ها نه‌تنها نتوانست یک «بالاترین» باشد، بلکه حتی نتوانست در جذب کاربر و گسترش فعالیت به معدل قابل‌قبولی در بین سایت‌های مشابه دست یابد. این درحالی بود که اکثر کاربران «بالاترین» ، «دنباله» ، «سبزفتو» و فعالین سبز در فضای مجازی در این سایت عضو شده و فعالیت نمودند، اما اقبال عمومی آن‌طور که تصور می‌رفت متوجه این سایت نشد.

یکی دوسال قبل از آن وب‌سایت «دنباله» با همین ویژگی و کارکردی تقریبا شبیه «بالاترین» در فضای مجازی فعال بود و توانسته بود کاربران و مخاطبان خاص خود را هم جذب نماید. کد مخصوص ارسال لینک به این سایت هم تقریبا در سطحی نزدیک به «بالاترین»، در اکثر وبلاگ‌ها و وب‌سایتها وجود داشت اما این وبسایت هم هیچگاه نتوانست به سطحی از موفقیت فوق‌ا‌لعاده‌ای که «بالاترین» بدان دست یافته بود دست یابد.
این در شرایطی بود که عضویت در این سایت‌ها و بازکردن حساب کاربری بدون هیچ‌گونه محدودیتی وجود داشت، و عضویت در «بالاترین» محدودیت داشته و بدون دعوت‌نامه امکان‌پذیر نبود و پروسه گرفتن این دعوت‌نامه هم تقریبا سخت طراحی شده و خود محدودیت دیگری داشت.

با این‌همه تمایل کاربران اینترنتی به عضویت در «بالاترین» با وجود محدودیت پیش‌گفته هر روز بیش از پیش بود. هنوز هم این تمایل و علاقه وجود دارد و درست هم هست. «بالاترین» علی‌رغم بعضی از انتقادهای درست که به تصمیمات اخیر مدیریت آن می‌شود، و ظاهرا وارد هم می‌باشد، اما این سایت طی چند سال فعالیت به‌خوبی توانسته جای‌گاه مناسب خودرا پس از فراز و فرودهای بسیار و آهسته‌آهسته پیدا کند، و طی این مدت خدمات و پشتیبانی لازم را در اختیار کاربرانش قرار داده‌است و افرادی که امکان عضویت در این سایت نداشته‌اند هم به نوعی استفاده لازم خود از خدمات این وب‌سایت را داشته‌اند. اگرچه تنهاشدن و نبودن رقیب، به‌خودی خود ظرفییت انحراف را ایجاد می‌کند و شاید بتوان گفت که منشاء انحراف اخیر «بالاترین» و اعتراض کاربران آن همین ویژگی بدون رقیب و یکه‌تازبودن آن است، و به این دلیل وجود سایتی با ویژگی‌ها و قابلیت‌های «بالاترین» می‌تواند سوپاپ اطمینان و ابزار هدایتی برای جلوگیری از انحراف احتمالی باشد و از این منظر حضور وب‌سایت‌های «ریشه‌ها»، «روزنامه» و «آزادگی» را باید به فال نیک گرفت. اما متاسفانه باید گف سربرآوردن سرزده این سایت‌ها به این شکل و آن‌هم به فاصله زمانی بسیار محدود، بیش از آن‌که نشانه خوبی را نوید بدهد، متاسفانه نشانه زنگ خطری برای این سایت‌هاست که قبلا برای سایت‌های مشابه‌ «دنباله» و «سبزلینک» به‌صدا درآمده و ظاهرا مدیران سایت‌های جدید آن‌را نشنیده‌اند.

یک نکته را متذکر شوم؛ من با افتخار در همه این وب سایت ها عضو هستم و همین دوهفته پیش حساب کاربری فعال من و همه دوستانی که با دعوت من در «بالاترین» عضو شده بودند، بسته شده. اما با این وجود من انتقادات تند و بی‌سابقه حدود یک ماه اخیر به این سایت را کمی بی‌انصافی و قدرناشناسی تعبیر می‌کنم و به همان اندازه که معتقدم کاربران به «بالاترین» ارزش داده‌اند، معتقدم که «بالاترین» هم متقابلا به کاربران خود خدماتی را داشته است.

اما به‌عنوان یک کاربر تقریبا فعال در عرصه مجازی، علاقه‌مندم احتیاط و تجربه بش از پیش وجه همت و سرمشق همه ما و خصوصا سایت‌های جدید باشد تا قبل از آن که شرایطی فراهم شود که نتوان اعتبار از دست رفته را بازیابی نمود& دست به اقدامات شتاب‌زده نزنیم.

من و همه کاربران «بالاترین» و کاربران سایت‌های جدید بسیار خوشحال خواهیم بود که آقای «یحیی‌نژاد» وب‌سایتهای جدید را نه به‌عنوان رقیب که به‌عنوان رفیق و هم‌راه نگاه کرده و متقابلا مدیران و کاربران وب‌سایت‌های جدید هم از هم‌اکنون خود را رقیب «بالاترین» حس نکرده و معرفی ننمایند. ضمن این‌که البته لازم است شرایط این دو دسته کمی با هم متفاوت باشد تا هر کاربری بنا به شرایط هر سایت و علایق خود یکی را انتخاب نموده و فعالیت خود را روی آن متمرکز نماید.

درهمین رابطه:
مرگ مغزی بالاترین
دست بالای دست بسیار است

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی