وب‌نوشته‌های یک شیشه‌بر

علی مصلحی
وب‌نوشته‌های یک شیشه‌بر

روزنامه‌نگاری که کارمند بانک بوده و اکنون شیشه‌بری می‌کند

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
پیوندها

۵ مطلب در تیر ۱۳۹۶ ثبت شده است

یک بام و دو هوای اعتدالی و اصلاح‌طلب

دوشنبه, ۲۶ تیر ۱۳۹۶، ۰۲:۴۹ ب.ظ

احمدی‌نژاد در نخستین سل از دور دوم ریاست‌جمهوری خود قصد داشت یک کار درست و اساسی در راستای حذف نهادهای موازی انجام دهد و دانشگاه آزاد را زیر مجموعه قوه مجریه و دولت درآورد.
تمام نیورهای اصلاح‌طلبان و اعتدالیون صرف جلوگیری از این اتفاق صحیح شد که می‌توانست خشت نخست خیلی از ادغام‌های و جلوگیر از موازی کاری‌ها باشد.
 این‌که چه شد بماند. مقصود ااین اصل است که اصلاح‌طلبان و اعتدالیون با هزینه زیاد مانع از تحقق یک فرایند صحیح مدیریتی شدند که اگز اتفاق می‌افتاد، اولا فرایند مدرک‌سازی و مدرک فروشی که خست بنای نخست آن‌را  دانشگاه آژاد در ایران بنیان گذاشت، اندکی امید به اصلاح آن در سایه نظارت دولتی قرار می‌گرفت و ثانبا بعدا می‌شد با توسل به این اتفاق و نتایج آن، در راستای ادغام بعضی دیگر از نهادهای موازی اقدام کرد.

اما نکتهدردآور داستان آنست که همان‌ها که زیمانی دنبال استقلال دانشگاه ژآد از دولت بودند و بر سر آن هزینه هم دادند، امروز معترض تصمیم‌های رئیس هیئت امنای

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۶ تیر ۹۶ ، ۱۴:۴۹
علی مصلحی

شنبه, ۲۴ تیر ۱۳۹۶، ۰۱:۳۲ ق.ظ

ژوئیه 14, 2013 ·

برای فهم یک موضوع اگر بدیهی نباشد، نیاز به اقامه دلیل و مدرک و قرینه و اماره است. اما ار یک موضع شفاف و بدهی و قابل فهم به سادگی باشد، دنبال دلیل گشتن جکم چرخانودن لقمه دور سر و به زمت انداختن آدمی برای رسیدن به فم است. ناگفته پیداست لقمه‌ای که می‌توان به سادگی خورد را اگر دور سر بچرخانی ممکن است به دلیل صعب‌اعبور بودن سقوط کند و برای گرسنه گرسنگی بماند. بر همین سیاق مطلب و موضع ساده فهم اگر به سکرات دلیل و ستند ترشی بفت، به سادگی از حیز انتفاع ساقط شده و خالی از معنی می‌شود و مفید فایده نیست.
طرح موضوع:
آیا دوران 8 ساله آقای «احمدی‌نژاد» دوران بدی بوده یانه؟ آیا ادعا‌های بی‌شمار از بین رفتن فصت‌های اقتصادی و اجتماعی، در سطح داخلی و هزینه‌های بیشمار انزوا و تحریم و ... در سطح بین‌المللی که قسمت عمده‌ای از اصول‌گرایان مدعی آن هستند راست است یا دروغ؟ و در نهایت اگر راست است آیا «اجمدی‌نژاد» به تنهایی مقصر این وضعیت است؟
در مورد راست یا دروغ یا مطابق واقع بودن یا نوبدن ادعاها، به قول معروف آن‌را که عیان است، حاجتی به بیان و اقامه دلیل و سند نیست. خیلی ساده می‌توان از مراجع رسمی و معتبر اسلتعلام کرد که مثلا در طل 100 سال گذشته بیشترین میزان قیمت نفت مربوط به چه سال‌هایی بوده است. اگر آمار داخلی قابل اعتماد نیست، امار مجموعه کشورهای ث=صادر کننده که قابل اعتماد است. آمار کشورهای خریدار و بازرهای جاهنی که قابل اعتماد است. به فرض دورغ بودن چرا در طول 8 سال گذشته دولت در مقابل اعلام آن آمار از رسانه ملی ایران سکوت کرد و به مردم مثلا نگفت که ایها الناس بدانید که آمار رسانه ملی و بورس بین المللی نفت و بازرهای جهانی و ... همه دروغ است و ان‌چه من می‌گویم راست است. بدیهی است چنانچه می‌گفت هم کسی باور نمی‌کرد. چگونه می شود ه همه دنیا دروغ بگویند و یک ریس دولت فقط راست بگوید. البته این از نظر منطقی ممتنع نیست، اما احتمال وجود آن بسیار بسیار نادر و ناچیز و در حد غیر ممکن است.
از طرف دیگر آمار وضعیت کشور در زمانی که وی دولت را از ریس دولت قبلی تحویل گرفته هم با اختلاف ناچیزی قابل مونیتورینگ و بررسی است. این‌که آیا دولت تحویل گرفته بدهی داخلی داشته یا خیر؟ بدهی خارجی چه طور؟ اگر داشته میزان ان‌ها چه قدر بود و خلاصه دولت قبلی چه میزان تعهد برای دولت آقای احمدی نژاد ایجاد نموده بوده و چه مقدار و مبلغ نقدینگی برای او به ارث گذاشته است. اینها هم به سادگی و بدون نیاز به سند و مدرک اماره و قرنیه قابل فهم است.
جدای از این‌ها اگر مجموعه سخنان مدعی ویرانگری دو دوره دولت نهم و دهم به ریاست احمدی‌نژاد را در کنار هم قرار بدهیم، به نظر نمی رسد در هیچ طیفی از جبهه گسرتده اصول‌گرایان بتوان طیفی را یافت که به طور کامل با با این مدعا مخالف باشند. به عبارت دیگر اگر شخص یا اشخاص نادری مثلا از طیف «موتلفه» معتقد به درخشان بودن کارنامه احمدی‌نژاد هستند، در مقابل به مقیاس چندین برابر از همین جمعیت هستند که ادعای مخالف آن یعنی ویران‌گر بودن دو دوره ریاست آن را تایید می‌کنند. این تایید مویران‌گر بودن دولت وی، دریبن تمام طیف‌های گسترده اصول‌گرایی که کاها بعضی همپوشانی اهداف و مواضع دارند و در بین بعضی از نهادها و نیروهای مرجع آن‌ها آن قدر فراوان است که می‌توان نتیجه گرفت دست‌کم نود درصد از طیف‌های اصیل اصول‌گرایی بر مخرب بودن دوره ایشان معترفند.
به عنوان نمونه بنگرید به مواضع آقای «جواد فاضل لنکرانی» که در بین اغلب نیورهای اصول‌گرا شخصتی متنفذ است و به نوعی نیروی مرجع برای قسمت عمده‌ای از این طیف‌ها محسوب می شود. وی رسما در بد بودن دوران گذشته به 8 سال اشاره می کند و از تمام شدن ان اظهار خوشحالی می کند.
از طرف دیگر مثلا توجه داشت باشیم که دست‌کم یک‌سال قبل از انتخابات پر حرف و حدیث خرداد 88 یک فایل صوتی منسوب به سردار قالیباف شهردار وقت تهران و رقیب انتخاباتی دور اول احمدی نژاد منتشر شد که دولت احمدی‌نژاد را در تمام وجوه با ذکر نام و سابقه افراد به بداخلاقی و فساد متهم می‌نمود. این فایل که در سطح وسیع در فضای مجازی و حقیق منتشر شد و حتی بخش حقوقو ریاست جمهوری به استناد آن بر علیه آقای قالیباف اعلام جرم نموده، هیچگاه از طرف آقای قالباف و نزدیکان او تکذیب نشد و نه تنها تکذیب نشد، که کمتر از یکسال پس از اتخابات 88 مجددا همان ادعاها کمی پررنگ‌تر و وسیع‌تر از طرف رسانه‌ها مجازی و وب‌سایت‌های منسوب به قابلیاف پررنگ تر مطرح و روی آن مانور داده شد. به استاند همین افشاگری ها عده‌ای از نزدیکان احمدی‌نژاد تحت تعثیب قرار گرفته و بازداشت و بازداشت هم شدند. قالیباف یک اصول‌گرای نزدیک به سردارن سپاه و نیوری انتظامی است و طیف وسیعی از اصول‌گرایان را نمایندگی می‌کند.
عماد افروغ، علی مطهری، احمدی توکلی، الیاس نادران، علی لاریجانی، زاکانی تنها بخشی از نمایندگان اصول‌گرای مجلس هفتم و هشتم و نهم هستند که دولت و نزدیگان احمدی‌نژاد را رسما به فساد سنگین متهم کرده و بارها و بارها وزاری دولت وی را برای پاسخ‌گویی و استیضاح به مجلس کشاندند و برای نخستین بار بعد از انقلاب ریس جمهور برای پاسخ به سؤال نمایندگان به مجلس احضار شد.
به رغم حساسی بالای مجموعه حاکمیت مبنی بر مخفی ماندن تخلفات دولتی و رسدگی در پرده به آن‌ها، اخباری از تخلفات و فساد مالی بی نظیر در زیرمجموعه‌های دولت احمدی‌نژاد و تعقیب قاضایی و بازداشت انها در رسانه‌های رمسی متشر شد که در طول سی سال گذشته بی‌نظیر بوده است. همه این‌ها دقیقا زمانی اتفاق می‌افتاد که بالاترین مقام مملکتی با تحکم اصرار بر «کش ندادن» موضوع داشت اما عمق فاجعه به حدی بود که کش ندادن آن غیرقابل ممکن می‌نمود.
برای اولین‌بار در طول تاریخ جمهوری اسلامی یک مجموعه قضایی مرکب از دادستان سابق تهران و دو قاضی زیرمجموعه وی که دولت احمدی‌نژاد از بیشترین همراهی ان ها برخوردار بود، صلب مصونیت قضایی شده و پس از طرح شکایت برعلیه انها به انفصال دائم از مشاغل قضایی محکوم شدند. البته این احکام فعلا در مرحمله بدوی است. علوه بر برخورداری دولت از تخلفات قضایی این قضات، «سعید مترضی» به سماجت شخص ریس جمهور در چندین مرحله به ر‌غم حکم صریح دیوان عدالت اداری ریاست یکی از پولسازترین ادارت دولتی را در اختایر داشته و دارد.
بر این سیاها می‌توان حالا حالا‌ها افزود و این موراد انقدر فراوان است که نمی‌توان تمام انها را در چنین فرصت و سیه‌های‌احصا کرد. اما از همه انی‌ها گذشته به تعبیر شیخ شجاع: تورم را نباید از از امار به دست آورد باید از ننجون من پرسید، یک تحقیق میدانی ساده از وضعیت فقر فراگیر عمومی که لحظه به لحظه بر عمق و شدت ان افزوده می شود و حالا‌ها حالا‌ها جبران ان شدنی نیست، به اسانی بدون نیاز به این نشانه خبر از حال درون دولتی می‌دهد که به نظر می رسد در طول تارخ نمونه بوده و خواهد بود.
این‌ها همه جدای از وضعیت بین‌المللی و انزوا و تحریم کله‌هایی است که بیگانگان در این اشفته بازار فرصت کردند بر سرکشور و ملت و فرهنگ ما بگذارند. جدای از همه بیمارانی که بدون ارو بر اثر تحریم ماندند و مردند و جدا از همه کودکانی که به وعده پاداش یک‌میلیونی احمدی‌نژاد به دنیا آمدند و خبری از هدیه و پول برایشان نشد، جدای از فرزندانی است که بر اثر شعار خام توانای گنایش 150 میلیونی جمعیت در کشور ایران که آحمدی‌نژاد مطرح کرد و رهبری پشت آنرا گرفت و عده‌ای را به صرافت انداخت و بچه دار شدند و فردا با سرنوشت ان‌ها چه خواهد شد و ....
با این‌همه اینها همه در مقابل از بین رفتن حساسیت جامعه چه در سطح خرد و چه در سطح کلان نسبت به رذیله اخلاقی «دروغ» و شکسته شدن قبح آن در تمامی سطوح هیچ است.
دقت تمام مسائل پیش‌گفته از نظر قلیلی از اصول‌گرایان، کذب محض است. یعنی آقای « ضرغامی» ریس رسانه صول‌گرایان در روزهای پایانی دوره دوم دولت آقای «احمدی‌نژاد» مجلسی و برنامه‌ای ترتیب می‌دهد و از ایشان و آنچه او خدمات ایشان می‌داند تجلیل می‌کند. معنی ساده این مراسم تجلیل یعنی این‌که همه ادعای مطرح شده درباره خسارت بار بودن دوره و مدیریت احمدی‌نژاد کذب است و تازه باید او تجلیل هم بشود. یعنی قسمت عمده‌ای از اصول‌گرایان «دروغ» می‌گویند. این متهم کردن همدی‌گر به دروغ گویی موجود ناخلف اما اصل و اصیل دروه احمد ن\اد است و برای اثبات این‌که این دوره خسارت‌بار بوده همین یک داغ دل بس است.مطمئن با تمام دقت آنقردر‌ها از قلم می

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۴ تیر ۹۶ ، ۰۱:۳۲
علی مصلحی

مدیریت زمان با نرم‌افزار

جمعه, ۲ تیر ۱۳۹۶، ۰۵:۳۲ ب.ظ

نرم‌افزار wunderlist یک نرم‌افزار کاربردی مناسب برای افرادی است که به نظم در زندگی خود اهمیت ویژه‌ای می‌دهند.

در این نرم‌افزار می‌توان به تعداد کافی و مورد نیاز، لیست‌های مختلف کاری مثل لیست ملاقات‌ها، لیست اقدامات در دست اجرا، لیست خرید‌ها، لیست دوره‌های آموزشی و کلاس‌ها، لیست داستان‌ها و حکایت‌های جذاب که می‌خوانم، و خلاصه هر لیستی که مورد نیاز هرکسی هست را تعریف کرد و در آن نوشت.

بعد از نوشتن لیست شما می‌توانید برای آن‌ها تاریخ تنظیم کنید تا در موقع اجرا به شما از طریق هشدار و ایمیل اطلاع بدهد که امروز مثلا نوبت انجام فلان کار در فلان لیست است. به این‌منظور پس از ثبت برنامه در لیست موزد نظر، تاریخ عملیاتی‌شدن آن‌را تنظیم و لیست را به‌روزرسانی می‌کنید.
برای این‌کار پس از ثبت یک کار، لحظاتی دست‌ِتان را روی کار ثبت‌شده نگه دارید تا آیکن تقویم بالای صفحه، سمت راست ظاهر شود. حالا مطابق تصویر شماره ۲، روی آیکن تقویم که با پیکان درشت نمایش داده‌شده کلیک می‌کنیم. بلافاصله منوی کشویی مطابق تصویر شماره ۳ باز می‌شود.

در این منو با انتخاب گزینه سفارشی، زمان مورد نظر خود برای انجام کار را به تاریخ میلادی برابر با تاریخ شمسی که برای انجام کار در نظر گرفته‌اید، تنظیم و لیست را یه به‌روز رسانی می‌کنید. مثلا من برای پرداخت قسط وام خانوادگی، باید سوم تیرماه (فردا) اقدم کنم. سوم تیرماه برابر تقویم میلادی ۲۴ ژوئن است که من آن‌را مطابق تصویر شماره ۴ انتخاب و لیست work ‌را در میان بقیه لیست‌هایم با این برنامه به‌روزرسانی کرده‌ام.

بعد از این در زمان مشخص‌شده، نرم‌افزار انجام این‌کارها را به شما اعلام می‌کند یا یک ایمیل هشدار به ایمیلی که برای نرم‌افزار تعریف کرده‌اید می‌فرستد. فقط دقت داشته‌باشیم، باید در تبدیل‌کردن تاریخ میلادی به شمسی دقت بیشری داشته باشیم.

  این نرم‌افزار علاوه بر اندورید و اپل، نسخه ویندوز هم دارد و روی لب‌تاپ و کامپوتر‌های رومیزی هم قابل نصب است و می‌توان اکانت خود را از هردو طریق مدیریت کرد.

 برای نصب این نرم‌افزار وارد سایت آن به این آدرس https://www.wunderlist.comشده و هر نسخه‌ای که لازم داشتید را دانلود و نصب، و از آن استفاده کنید.



✅https://t.me/moslehiAli

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۲ تیر ۹۶ ، ۱۷:۳۲
علی مصلحی

چند نکته در به‌روزرسانی شبکه‌های اجتماعی

پنجشنبه, ۱ تیر ۱۳۹۶، ۰۵:۴۷ ب.ظ

✅نکته نخست این‌‌که این نکته‌ها در مورد کانال‌ها و شبکه‌های اجتماعی با رویکرد آموزش و بازاریابی و فروش است و به هیچ عنوان شامل کانال‌ها و شبکه‌های خبری نمی‌شود. ذات خبر اصولا به‌روز‌شدن آنی است و صبر در کار خبر معنا ندارد.

✅مساله‌ای که در به‌روزرسانی تلگرام، اینستاگرام  و سایر شبکه‌هایی که با صدای اطلاع‌ از به‌روزرسانی (نوتیفیکیشن) همراه است، لازم است مورد نظر و توجه باشد، زمان به‌روزرسانی و نظم در این زمان است. مثلا زمان خواب و استراحت مردم و در فاصله زمانی بین ۱۱ شب تا ۷ صبح زمان مناسبی برای به‌روزرسانی نیست. اگرچه اغلب مردم گوشی‌های خود را در زمان استراحت خاموش می‌کنند و صدای دریافت نوتیفیکیشن یا اطلاعات به‌روزرسانی اغلب کانال‌های که دنبال می‌کنند را روی بی‌صدا تنظیم کرده‌اند.

✅مساله دیگر این‌که اگر مخاطبین زیادی دارید و تقریبا هرروز مطلب در شبکه‌های اجتماعی خود به اشتراک می‌گذارید، چه خوب است که این به‌روز‌رسانی منظم و در ساعتی مشخص باشد. بعضی از کانال‌های موفق که هم در مطالب و هم در یافتن دنبال‌کننده و فالور تا اندازه‌ای موفق هستند، هر روز راس یک ساعت مشخص، مثلا ساعت ۸ صبح با استیکر تقویم روز، و یک ساعت بعد با یک مطلب و عکس نوشته به‌روز می‌شوند و می‌رود تا روز دیگر. مگر اینکه استثنائاً نیاز خاصی برای یک بروزرسانی خاص باشد.

✅ مخاطبین و دنبال‌کنندگان خود را هم بمب‌باران مطلب و عکس و استیکر و فلش و فایل‌های صوتی و ویدیویی نکنید. باور کنیم روزی یکی دو مطلب کفایت می‌کند و بیشتر از آن در حوصله مخاطب نیست. لطفا با دست خودتان دکمه لِفت را به دنبال‌کنندگان خود نشان ندهید.




✅https://t.me/moslehiAli

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۱ تیر ۹۶ ، ۱۷:۴۷
علی مصلحی

با بوی بد دهان چه‌کنیم

پنجشنبه, ۱ تیر ۱۳۹۶، ۰۳:۴۷ ب.ظ

بوی بد دهان، یک عارضه طبیعی است که اگرچه بیشتر در افرادی که توجهی به بهداشت فردی؛ خصوصا بهداشت دهان و دندان ندارند مشاهده می‌شود، اما هیچ انسانی در هیچ جایگاه و پایگاه اجتماعی نمی‌تواند ادعا کند و مطمئن باشد که از شر این عارضه آزاردهنده خلاص شده است و هیچ زمانی این مشکل را نخواهد داشت.

سه کانون احتمالی برای ایجاد بوی بد در دهان در آدم شناسایی شده و مورد توجه است. دهان و دندان، حلق و حنجره و سینوس‌‌های بینی و معده و مجاری گوارشی.
توجه به بهداشت دهان و دندان و مسواک‌کردن دندان‌ها به طور صحیح، یعنی مسواک‌زدن رو و پشت دندان‌ها و لثه‌ها، کشیدن مسواک روی دندان‌ها به‌شکل عمودی که ریشه‌های مسواک به بیرون آمدن مانده گوشت و غذاها در فاصله بین دو دندان‌ کمک کند، کشیدن خیلی آرام مسواک در فاصله بین لب‌ها و دندان‌ها برای خارج کردن ته مانده احتمالی غذا که می‌تواند در فضای گرم دهان بوی بد تولید کند، می‌تواند تا اندازه‌ای زیادی به آدم اطمینان‌خاطر بدهد که بازدم من به احتمال زیاد بدبو نیست.

همچنین استفاده از تخ دندان و مسواک‌کردن روی زبان برای تمیزشدن سطح زبان از قارچ‌های تولید‌کننده بوی بد هم کمک بسیار زیادی به تنفس و دهان خوش‌بو می‌کند.
در کنار همه این‌ها مراجعه دوره‌ای به دندان‌پزشک و چکاب دوره‌ای سلامت دندان‌ها نباید فراموش شود. همیشه فاسد‌شدن یک دندان، با اخطار سیاه‌شدن یا درد همراه نیست، و ای بسا که چندین وقت است یک یا چند دندان ما خراب شده و هیچ علامت و هشداری هم غیر از بوی بد دهان که اتفاقا خود ما قادر به تشخیص آن نیستیم، از این خراب‌شدن دریافت نمی‌کنیم. معاینه دوره‌ای دندان‌پزشک بهترین کمک برای این تشخیص و جلوگیری از ادامه و افزایش آن است.

دهان خشک یکی از راه‌ها و دلایل تولید بوی بد در دهان است. برای حل این مساله، نوشیدن روزانه ۱۰ لیوان آب به ترشح بیشتر بزاق دهان کمک می‌کند و علاوه بر آن‌ باعث مرطوب بودن همیشگی تارهای حنجره و صدای مناسب هم می‌شود. نوشیدن روزانه ۱۰ لیوان آب مزیت‌های بسیار بیشتر دیگری هم دارد که با اندکی جست‌وجو می‌توان به آن پی برد و با انگیزه بیشتری به این عادت توجه نشان داد.

در مورد بوی بد دهان و دندان که از مشکلات گواراشی با حلق و بینی ناشی می‌شود حتما باید به پزشک مراجعه کرد.

دانش بشری تاکنون راهی برای تشخیص این مساله از طرف خود شخص پیدا نکرده‌است. همه راه‌ها از جمله لیس‌زدن مچ و بو کردن آن، راه قطعی نیست و موارد نقض و خطای بسیار دارد. در این شرایط بهترین و مطمئن‌ترین راه، کمک‌گرفتن از یک دوست، یک همراه، یک همکار و خلاصه یک فرد است و باید شرم را کنار گذاشته و از طرف مقابل خود بپرسید که آیا بازدم من بدبو هست یا خیر.
مطمئنا کمی خجالت‌کشیدن برای طرح این پرسش، به مراتب کم‌هزینه‌تر از این است که طرف مقابل به سختی هم‌صحبتی با ما را تحمل کند و از آن بدتر، تصمیم به قطع یا کاهش شدید همکاری و همراهی و هم‌صحبتی با ما بگیرد.


✅https://t.me/moslehiAli


۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۰۱ تیر ۹۶ ، ۱۵:۴۷
علی مصلحی