وب‌نوشته‌های یک شیشه‌بر

علی مصلحی
وب‌نوشته‌های یک شیشه‌بر

روزنامه‌نگاری که کارمند بانک بوده و اکنون شیشه‌بری می‌کند

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
پیوندها

۳ مطلب در شهریور ۱۳۹۴ ثبت شده است

اگر کاربر اینستاگرام باشید، حتما در جریان هستید که برخلاف اغلب برنامه‌ها یا به قولی «اپیلیکیشن‌»های موبایلی که در آن‌ها امکان پیام دونفره بین کاربران وجود دارد، در این برنامه این امکان وجود نداشت و اگر کاربری می‌خواست با کاربری دیگر که هم‌دیگر را در این نرم‌افزار دنبال می‌کردند ارتباط مستقیم برقرار کند، یا باید در بخش نظرات عکس‌های طرف نظر می‌گذاشت و برای توجه بیش‌تر هم شخص موردنظر را منشن می‌کرد، یا باید نرم‌افزار جانبی دیگری مرتبط با این شبکه را برای ارتباط نصب می‌کرد.
 
هر کدام از دو راه مشکل خود را داشت. در مورد اول، دنبال‌کنندگان دیگر هم از فحوای پیام افراد به هم‌دیگر مطلع شده یه به قولی سر در‌می‌آورند و در این محیط نمی‌شد پیام‌های خصوصی و محرمانه رد و بدل کرد و در مورد دوم هم باید نرم‌فزار جانبی روی دستگاه هردو کاربر نصب باشد والا ارتباط میسر نبود.

اما به‌تازه‌گی و در آخرین نسخه آپدیت یا به‌روز‌شده برنامه اینستاگرام، امکان گفت‌وگوی خصوصی بین دو کاربر برقرار شده و کاربران از این به بعد راحت می‌توانند با دنبال‌کنندگان و دنبال‌شوندگان خود در این شبکه گفت‌وگو یا چت خصوصی داشته باشند.

برای این منظور کافی است در برنامه اینستاگرام، به صفحه شخص مورد نظر رفته و بر روی گزینه سه نقطه بالا سمت راست کلیک کنید. یک منوی کشویی باز می‌شود که یکی از امکانات آن message است که به‌تازه‌گی به این منو افزوده شده. با انتخاب گزینه مسیج برنامه چت برای شما باز می‌شود. حالا می‌توانید با خیال راحت با هم گفت‌وگو نموده و پیام رد و بدل کنید. بدون مزاحمت و نگرانی از این‌که پیام‌تان را دیگر کاربران هم بخوانند.
 البته یک نکته را ابدا نباید فراموش کرد و آن این‌که در همه حال «ناظر کبیر شما را می‌نگرد.»

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۴ شهریور ۹۴ ، ۰۴:۲۴
علی مصلحی

یک کاشان و یک استاد «حداد»

دوشنبه, ۲ شهریور ۱۳۹۴، ۰۵:۵۵ ب.ظ

«عباس حداد کاشانی» را می‌توان اعجوبه‌ای در شعر فارسی به‌شمار آورد. اعجوبه‌ای که در نوع خودش بی‌نظیر است.
 هم شخصیت هنری و چیره‌طبعی و مهارت در سرودن انواع شعر در انواع ادبی و در انواع قالب‌ها، به علاوه مهارت خاص و مطلقا بی‌نظیر ایشان در بازی‌های زبانی و استفاده فوق‌العاده بدیع و قدرت‌مندانه از ظرفیت‌های صنعت لفظی «جناس» در شعر فارسی که باقوت می‌توان ادعا کرد در تمام طول تاریخ بیش از هزارساله ادبیات و شعر ایران، بی‌نظیر است و از این حیث در انتهای قله‌ای دست‌نایافتنی ایستاده است.

علاوه بر این‌همه، حافظه قوی که به‌رغم کبر سن هنوز ابدا تحلیل نرفته و گنجینه ادبی قوی حاصل از سال‌ها غور در دواوین شعرای مطرح و برجسته ایران زمین، به علاوه ممارست بر فنون و قواعد سرودن شعر کلاسیک، وی را به منتقدی تیزهوش با حساسیت بالا در حوزه شعر و ادب فارسی تبدیل کرده است.

استاد «حداد» علاوه بر آن‌که با افتخار جزء مرثیه و مدیحه‌سرایان نام‌بردار شعر فارسی در مدح و منقبت و تعزیت ائمه معصومین صلوات‌الله علیهم اجمعین است، و در این فریقه افتخار مدیریت مجمع ذاکرین و ثناگویان اهلبیت کاشان را داشته و دارد، در عین حال طبع روانی در سرودن شعر در انواع قالب‌های شعری در موضوع طنز دارد که ملاحت خاصی به شخصیت هنری و ادبی او بخشیده است.
کافی است گذرتان به یک نشست شعری در یکی از انجمن‌های ادبی کاشان بیفتد که استاد کهن‌سال شعر و ادب کاشان در آن حضور دارد. هنگامی که نوبت شعرخوانی به ایشان می‌رسد، توجه تمام حاضرین در نشست از پیر و جوان اتوماتیک جمع وی می‌شود و سکوتی از سر شوق همه جمع را فرا‌ می‌گیرد. حالا فقط می‌توان صدای خنده‌های حضار را قبل از خواندن شعر استاد، از حرکات او شنید که با شیرین‌کاری مشغول پیداکردن سمعک و عینک است و در عین حال با حرکاتی شیرین حواس جمع را به خود جلب می‌کند.

قصیده‌سرای کهن‌سال کاشانی مورد احترام و علاقه عمیق جوانان شاعر و اهل ادب کاشان است. «مهدی فرجی» شاعر جوان و نام‌بردار و از افتخارات شعری شهر کاشان، کتاب دوم خود را با احترام به این استاد پیش‌کسوت و با عنوان: «کتاب کهن شعر دیارم» تقدیم کرده‌است.
در وصف شخصیت هنری و ادبی این استاد بزرگ گفتنی بسیار است و بضاعت این قلم مزجاة.

اما علاوه بر شخصیت هنری و ادبی استاد، در بعد اجتماعی نیز شخصیت ایشان واجد ظرافت‌ها و ظرفیت‌های خاصی است که ارزش‌مند و شایسته توجه است.
 شهرت خانوادگی و تخلص ادبی استاد «حداد» برگرفته از پیشینه شغلی خانوادگی و شخصی ایشان است که آهنگری و حدادی است. خیلی جالب است «آهن» که در ادب قدسی و آسمانی نماد وجه قدرت و اقتدار و قهاری است، ترکیب هنرمندانه‌ای یافته است با روحیه فردی و شخصیت درونی که لطافت طبع و ظرافت شخصیت است.
 

جدای از این وجه استاد «عباس حداد کاشانی» از آن دسته از افرادی است که تا همین چند سال پیش که قوت ایستادن بر پای خود را داشت، به‌رغم سن بالا و تمکن مالی و فرزندانی که وضع مالی خوبی داشته و دارند، اما با افتخار هر روز در محل کسب خود حاضر و به تنهایی نان از قوت بازو و «به دست آهن تفته کردن خمیر» می‌خورد و مناعت طبع را پاس می‌داشت.
اهالی کاشان و خصوصا ساکنان خیابان افضل فراموش نکرده‌اند پیرمرد قوی بنیه و شوخ طبعی که هر روز صبح در مغازه آهنگری خود در این خیابان حاضر می‌شد و به خدمت و کسب روزی مشغول بود. 
 

تا همین چند سال پیش هم حضور در سالن ورزش پهلوانی و گود زورخانه را فراموش نکرده و تا قوت جسمی امکانش می‌داد در کنار ورزش‌کارن ورزش باستانی حضور همیشگی داشت.

استاد عباس حداد کاشانی که چند ماهی است در فقدان همسر و همراه زندگی خود سوگ‌وار است، اکنون با بیش از ۹ دهه زندگی با عزت و سرفرازی در کاشان، الگوی یک شخصیت هنری، ادبی، اجتماعی، مذهبی و اخلاق پهلوانی است. بدون کم‌ترین تردید هر اندازه از سرمایه‌ و بودجه این شهر صرف تبجیل و تقدیر از شخصیت این بزرگ‌مرد و برگزاری یک مراسم نکوداشتَ مستقل، ویژه و آبرومند شود، قطعنا ابدا ضرری متوجه شهر کاشان نشده و نیست. اما اگر در این بین و برای برگزاری چنین نکوداشتی قصور و کوتاهی صورت پذیرد، قطعنا نه‌تنها شعر و ادبیات و جامعه پهلوانی و فتوت زیان خواهند کرد، که زیان آن برای شهر کاشان نیز قابل جبران نخواهد بود.
این‌ نوشته در کاشان نیوز این‌جا

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۲ شهریور ۹۴ ، ۱۷:۵۵
علی مصلحی

«انصاف» گم‌شده سیاست‌ معاصر

يكشنبه, ۱ شهریور ۱۳۹۴، ۰۵:۵۰ ق.ظ

«حداد عادل» به تازه‌گی جایی سخنانی گفته که نه‌تنها خارج از دایره جوان‌مردی و انصاف بوده، بلکه اتهامات ثابت‌نشده‌ای را متوجه کسانی کرده است که به هر دلیل از تریبون و حق دفاع محروم هستند. از طرفی اگر محروم نبودند نیز تهمت و اتهام‌زدن کاری غیر اخلاقی بود و غیر شرعی. از طرف دیگر «علی مطهری» دیگر نماینده اصول‌گرای مجلس هم، سخنان آقای «حداد» را مجرمانه دانسته و گفته است این حرف‌ها قابل پی‌گیری است.

بار اولی نیست که آقای «حداد» چنین از دایره انصاف و عدالت خارج می‌شود و این‌گونه سخن می‌گوید؛ و اگر رفتار مجموعه آدم‌های درگیر در دنیای سیاست ایران نخواهد به سمت اصلاح و سلامت برود، شوربختانه باید اعتراف کرد که بار آخرش هم نخواهد بود.

اما پاسخ این رفتار خلاف قاعده و اخلاق، توسل به رفتار مشابه، اتهام‌زنی و تخریب و انحصارطلبی نیست.
 
در پاسخ به سخنان «حداد»، ابتدا عده‌ای با توسل به سوژه‌‌ای نخ‌نما‌شده که هراز گاهی آقای «عبدالکریم سروش» با توسل به آن و با خروج از دایره اخلاق اقدام به تخریب آقای «حداد» می‌کند، با سروش هم‌صدا و هم‌راه شده، و یک رفتار متعارف و معمول را دست‌مایه تخریب شخصیت «حداد عادل» نمودند.

آقای «حداد عادل» قبل از انقلاب با توجه به شخصیت و فعالیت علمی، ظاهرا عضو «انجمن شاهنشاهی فلسفه» بوده که این بنیاد با حمایت و پشتیبانی «فرح پهلوی» اداره می‌شده است.
این عضویت دست‌مایه تخریب آقای سروش و همراهان وی شده‌است.

 یک: آیا اگر شخصی مثل «فرح پهلوی» از یک بنیاد علمی حمایت کرد، آسمان به زمین آمده است یا خطایی صورت گرفته‌است؟

دو: آیا هم‌کاری علمی با موسسه یا نهادی علمی که «فرح پهلوی» در مقطعی از آن حمایت کرده کار اشتباهی است؟

سه: و ظاهرا بر خلاف ادعای آقای «سروش» ادعای دیگری وجود دارد که نه‌تنها مدعی است اگر آقای «حداد» از آقای «سروش» انقلابی‌تر نبوده، دست‌کم به اندازه او شور انقلابی داشته و پس از حمایت فرح پهلوی از «انجمن پادشاهی فلسفه» بلافاصله از آن موسسه استعفا داده و با آن‌ها قطع هم‌کاری کرده است. با این توصیف این داستان نه‌تنها نمی‌تواند سند روسیاهی آقای «حداد» باشد، که نمره مثبت و سند روسفیدی هم می‌تواند در صورت اثبات تلقی شود.

چهار: و از همه مهم‌تر این‌که آقای «سروش» بنیاد و ریشه اعتلا و قوت علمی‌اش در جوانی را مدیون دبیرستان علوی و «انجمن حجتیه» است که شاه را ام‌المفاسد نمی‌دانستند و به تبع و از منظر آن‌ها حمایت همسر شاه سابق از موسسه حکمت و فلسفه نباید تالی فساد و هم‌کاری با آن موجب سرزنش باشد.
اگر این هم‌کاری مستوجب سرزنش است، به طریق اولی برخورداری آقای سروش از امتیازات مدرسه علوی و سایر امکانات انجمن حجتیه که بعد از انقلاب توسط آیت‌الله خمینی فاقد اعتبار تشخیص داده شد هم می‌تواند موجب سرزنش آقای سروش باشد.

از این‌ها گذشته کنایه‌های آقای سروش علاوه بر آقای «حداد عادل»، آقای دکتر «نصر» و غیرمستقیم همسر شاه سابق را مورد توهین قرار می‌دهد که اقتداکنندگان به ایشان ناخواسته در این گناه و بی‌انصافی هم با او هم‌صدا و هم‌راه می‌شوند.

اما فارغ از بحث اتهامات سروش و فعالیت‌های علمی آقای «حداد عادل»، عده‌ای دیگر در یک بی‌انصافی آشکار دیگر به سراغ سوابق انقلابی قبل از انقلاب وی و بعد سوابق دوارن جنگ ایشان رفته و کاسه داغ‌تر از آش شده و مدعی می‌شوند چون ایشان در آن دو مقطع خاص زمانی، هزینه نداده یا هزینه کمی داده، حق اظهارنظر ندارد.
 
این معترضان به‌خوبی نشان می‌دهند آب باشد دیکتاتور ماهری هستند و اگر قدرت را به‌دست بگیرند، خیلی ماهرانه‌تر از قدرت‌مندان فعلی که مرد اعتراض همین‌ها هستند، شناگری اقتدار بلدند.

 همه انسان‌ها به اندازه انسان و شهروند بودنشان، حق اظهارنظر و آزادی بیان دارند و اگر عده‌ای مثل آقای «حداد عادل» بیش‌تر از اندازه خود و خارج از دایره انصاف و عدالت سخن می‌گوید، راه درمان آن توسل به بی‌انصافی و تهمت و تهدید به سلب حقوق و آزادی و انحصارطلبی نیست.
 به قول سیخ اجل:
 پیش یکی از مشایخ گله کردم که فلان به فساد من گواهی داده است گفتا به صلاحش خجل کن.
تو نیکو روش باش تا بدسگال
به نقص تو گفتن نیابد مجال

چو آهنگ بربط بود مستقیم
کی از دست مطرب خورد گوشمال


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۱ شهریور ۹۴ ، ۰۵:۵۰
علی مصلحی