وب‌نوشته‌های یک شیشه‌بر

علی مصلحی
وب‌نوشته‌های یک شیشه‌بر

روزنامه‌نگاری که کارمند بانک بوده و اکنون شیشه‌بری می‌کند

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
پیوندها

۳ مطلب در شهریور ۱۳۹۶ ثبت شده است

چون ورق برگردد

دوشنبه, ۲۰ شهریور ۱۳۹۶، ۱۰:۰۰ ب.ظ

«محمدبن زید دمشقی» گفت: شبی «فضل‌بن‌یحیی برمکی» مرا خواست. در آن شب برای او فرزندی متولد شده بود. فضل گفت: شعرا در تهنیت فرزندم اشعاری گفته‌‏اند، ولی آن‌ها را نپسندیده‌‏ام. مایلم تو چند شعر در این‌باره‏ بسرایی. جواب دادم عظمت و شکوه مجلس آراسته‌ی شما اجازه‏‌ی فکرکردن و شعرساختن به من نمی‏‌دهد.

فضل اصرار نموده گفت: چاره‏‌ای نیست. باید هرچه به‌خاطرت می‌‏رسد بگویی. کمی فکر کردم و این دو شعر را در همان‌جا سرودم:
«و نفرح بالمولود من آل برمک
و لا سیما لو کان من ولد الفضل‏» [مردم شاد می‏‌شوند به‌سبب تازه‌مولودی از برمکیان، مخصوصاً که او فرزند فضل باشد]

 برای فضل خواندم .شعر مرا پسندید. ده هزار دینار به من جایزه داد. این سرمایه باعث شد که به‌وسیله‏‌ی آن کم‌کم وضعم بسیار خوب شد. این خاطره که حیات مالی مرا تامین نمود، هیچ‌گاه از ذهنم محو نمی‏‌شد. گاه‏‌گاهی همان شعر را با خودم می‌خواندم.

 بالاخره وضع برامکه آشفته گردید. اقتدار آن‌ها از بین رفت و خانواده‏‌ی برمکیان به‌دست هارون نابود شدند. روزی به حمام رفتم. از حمامی، کارگر و دلاکی درخواست نمودم. جوان زیباصورتی برایم فرستاد. جوان شروع به کار خود کرد. در این موقع بیاد خاطرات گذشته افتادم. باز آن دو شعر به‌یادم آمد، با خود شروع به زمزمه کردم.

 همین که شعرم را خواندم، دلاک جوان بر زمین افتاد و بی‌هوش شد. از حمامی گله داشتم که نباید شخص غشی را برای من بفرستد. او را خواسته اعتراض نمودم. گفت: هرگز این پسر سابقه‏‌ی غش نداشته است. چندی است که در این حمام دلاکی می‌کند. این اولین مرتبه است که به این حال درآمده است.

بالاخره اورا به هوش آوردند. پرسیدم: چه شد که ناراحت شدی؟ گفت: همان دو بیت شعری را که خواندی تکرارکن. برای مرتبه‏‌ی دوم خواندم. گفت: این شعر از کیست و برای چه کسی سروده است؟ گفتم: از من است و برای پسر فضل بن یحیی برمکی سرودم. پرسید آن پسر اکنون کجاست؟ با تعجب گفتم: از کجا بدانم؟ در این موقع آه جگرسوزی کشید و گفت: من پسر فضل بن یحیی برمکی هستم. این شعر را در تهنیت تولد من گفته‌‏ای.

منبع: تتمة‌المنتهی با اندکی تغییر
کاریزما و کلام را د تلگرام دنبال کنید          https://t.me/moslehiAli  

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۰ شهریور ۹۶ ، ۲۲:۰۰
علی مصلحی

اضافه و حذف‌کردن نام ادمین پست در کانال تلگرام

يكشنبه, ۵ شهریور ۱۳۹۶، ۰۹:۳۹ ب.ظ

✅ یکی از امکانات تلگرام، نمایش نام  یا امضای نویسنده یا ادمین کانال زیر پست‌هاست. این امکان نشان می‌دهد که یک کانال چند ادمین دارد و هر پست را کدام ادمین منتشر کرده است.

 ❇️ اما با این‌حال، بعضی به هر دلیل نمی‌خواهند این نام یا امضای‌ِشان زیر پست‌ها باشد.
 
✅ برای این کار، وارد تنظیمات کانال خود شده، و از بخش edit  تیک گزینه Sign Messages را در ویندوز بردارید و در اندورید خاموش کنید.
حالا دیگر نام یا امضای ادمین یا ادمین‌های کانال زیر پست‌ها نوشته نمی‌شود.

❇️ اما یک نکته به قول معروف کنکوری: اگر کانال شما بیش از یک ادمین دارد، هر یک از ادمین‌ها این تیک را فعال یا روشن کنند، برای بقیه ادمین‌ها هم فعال یا روشن شده و دوباره نامشان زیر پست‌ها خواهد آمد. پس اگر می‌خواهید نام شما زیر پست‌ها نباشد،‌باید از همه ادمین‌ها بخواهید به هیچ عنوان این گزینه را فعال نکنند.


 👈 کاریزما و کلام را در تلگرام دنبال کنید                   https://t.me/moslehiAli

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۵ شهریور ۹۶ ، ۲۱:۳۹
علی مصلحی

از شر گروه‌ها و کانال‌های سمج خلاص شویم

جمعه, ۳ شهریور ۱۳۹۶، ۱۲:۳۹ ق.ظ

 تلگرام امکان تشکیل گروه و ساخت کانال را برای همه کاربرانش ایجاد کرده است. همچنین هر کاربری می‌تواند پس از ساخت یک گروه یا کانال، تا حدی بعضی از دوستان خود یا کاربران تلگرام را به گروه یا کانال خود Add یا اضافه کند.

ادب شبکه‌های اجتماعی (نتیکت) اقتضا می‌کند، کسی را بدون اجازه به گروه یا کانالی اضافه نکنیم. اگر برای بار نخست دوست یا کاربری را به گروه و کانال‌مان اضافه کردیم و او لفت داد، معنی‌اش این‌ است که نیاز یا علاقه‌ای به حضور در کانال و گروه ما ندارد. اضافه‌کردن دو یا چندباره او به گروه، خلاف نتیکت یا ادب شبکه‌های اجتماعی است. قطعا اگر کسی به حضور در گروه یا کانال ما علاقه داشته باشد، اما اشتباهی خارج شده‌باشد، خودش در خصوصی درخواست اضافه‌شدن دوباره می‌کند.

 حالا اگر در بین کاربران و دوستان شما کسانی هستند که به این موضوع توجهی نشان نداده و مدام شما را به کانال خود یا گروه‌های دیگر اد می‌کنند، تلگرام راهی برای رهایی از دست این آدم‌های سمج، و خلاص‌شدن از دور باطل لفت و اد قرار داده است.

 برای این‌که از دست این کاربران لجوج و بی‌توجه خلاص شوید، در محیط تلگرام، بالا سمت چپ روی نشان سه خط کلیک کنید، و پس از بازشدن فهرست کشویی، گزینه setting ‌را انتخاب و از منوی جدید بازشده privacy and Security  را انتخاب کنید.
 ‌
 در لیست (منو) جدیدی که باز می‌شود، گزینه Grops (گروه‌ها) را انتخاب کنید. در صفحه جدیدی که باز می‌شود، اول از شما می‌پرسد چه کسانی می‌توانند شما را به گروه یا کانالی اد کنند؟ گزینه اول Everybody یا همه‌کس هست و گزینه دوم My Contacts یعنی فقط کسانی که شماره تلفن من را دارند. بنابراین ما گزینه دوم یعنی My Contacts را تیک می‌زنیم.
 
  دو گزینه بعدی می‌پرسد به کدامیک از دوستانی که شماره تلفن شما را دارند اجازه می‌دهید شما را به گروه یا کانالی اضافه کنند؟ گزینه Always Allow یعنی به همه اجازه می‌دهم، و گزینه Never Allow  یعنی لیستی که هرگز اجازه نمی‌دهم. با کلیک‌کردن روی گزینه Never Allow، لیست همه دوستانی که شماره شما را  دارند باز می‌شود. حالا هرکدام را که خواستید اجازه نداشته باشند شما را در گروه یا کانالی در تلگرام ادکنند، در این لیست اضافه می‌کنید.

کاریزما کلام را در تلگرام دنبال کنید                       https://t.me/moslehiAli   

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۳ شهریور ۹۶ ، ۰۰:۳۹
علی مصلحی