وب‌نوشته‌های یک شیشه‌بر

علی مصلحی
وب‌نوشته‌های یک شیشه‌بر

روزنامه‌نگاری که کارمند بانک بوده و اکنون شیشه‌بری می‌کند

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
پیوندها

 تنها یک‌روز پس از آن‌که اکثر قریب به اتفاق رسانه‌های رسمی و حکومتی ایران ــ به استثنای یکی دو رسانه نزدیک به دولت ــ خبر مخالفت رهبری نظام با استعفای «حیدر مصلحی» و ابقای ایشان در وزارت اطلاعات، به‌رغم پذیرش استعفا از طرف ریس دولت را منتشر نمودند، خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی ایران «ایرنا» در یادداشت شدیداللحنی آن را «ادعا» اعلام، و شدیدا به انتشار فراگیر آن اعتراض نمود.

نحوه تنظیم یادداشت چنان القا می‌نماید که «مصلحی» دیگر وزیر نیست و رسما اعتراض دارد که؛ وقتی منبع رسمی خبری دولت خبر استعفا و قبول آن از طرف ریس‌جمهور را اعلام، و سایت‌های مذکور نیز با استناد به منابع خبری ریاست‌جمهوری آن‌را منتشر نموده‌ بودند، به چه دلیل این خبر از خروجی آن رسانه‌ها حذف و با استناد به خبر کدام منبع معتبر خبری، خبر مخالفت مقام رهبری با این استعفا و ابقای ایشان در وزارت جای‌گزین شده‌است؟

ایرنا در شرایطی به‌دنبال منبع خبر مخالفت رهبری با استعفای وزیر می‌گردد که بدون شک انتشار خبر منتسب به عالی‌ترین مقام و شخص اول مملکت از طرف رسانه‌ها با دقت و وسواس خاصی صورت می‌گیرد و به‌نظر می‌رسد در صورتی‌که حق با «ایرنا» هم باشد، و منابع خبر رسانه‌های مذکور در خبر درج نشده باشد، اما انتشار آن در تمام رسانه‌ها در کم‌ترین زمان ممکن بدون شک با تایید و تصدیق منبعی مطمئن با دفتر رهبری بوده و عواملی که به نظر یادداشت «ایرنا» " پشت‌پرده این ماجرا مدیریت فضای رسانه‌ای را تحت کنترل خود دارند" نمی‌توانند افراد حقیقی و یا حقوقیی باشند که غیر از انتساب به مقام اول کشور اجازه انتشار چنین خبری در این گستره را داشته باشند و یا به خود بدهند.

 یک درجه پایین‌تر، رسانه‌های کشور دست عواملی است که در اختیار شخص دوم مملکت و ریس‌جمهور بوده و ناگفته پیداست که عوامل مطبوعاتی تحت‌امر ریس‌جمهور چنان‌که این خطا را مرتکب شده‌باشند، غیر مستقیم این اعتراض به خود ایشان برمی‌گردد.
 غیر از آن نیز ایشان می‌توانند بلافاصله با احضار مسؤل مستقیم مربوط به این خطا، درخواست اصلاح و جبران خسارت‌های احتمالی را صادر نمایند.
با چنین فرضی اعتراض بر خود محلی از اعراب ندارد.

اما اصل آن‌َست که هیچ خطایی از طرف رسانه‌های منتشرکننده صورت نگرفته و آن‌ها بنا بر رویه همیشگی، اخبار این‌چنین را علاوه بر اطلاعیه رسمی دفتر رهبری و یا سایت رسمی ایشان، از افرادی دریافت می‌نموده‌اند که سال‌هاست منابع خبری این رسانه‌ها بوده و هیچ خبر منتشرشده در چنین رسانه‌ها که منابعش چنین افرادی بوده‌اند، تا کنون مورد تکذیب واقع نشده و دروغ نبوده است.
همین اطمینان به رسانه‌ها اجازه می‌دهد بدون کم‌ترین دغدغه خطا خبر را منتشر نمایند.

 بدون تردید ایراد خدشه در صداقت این منابع، پیش از آن‌که به یک خبر ساده استعفای وزیز لطمه بزند، لطمه اصلی آن در سطحی وسیع‌تر متوجه حیثیت کلان نظام خواهد شد. همان‌که حفظ آن تا کنون از اوجب واجبات بوده‌است و در صورت صحت این احتمال دیگر نخواهد بود.
این نوشته در امروز‌نیوز این‌جا

در همین رابطه:
اصرار خبرگزاری ایرنا به کناره‌گیری وزیر اطلاعات ایران

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی